Система управления гимназией

Формування державно-суспільної системи управління
Досвід минулих десятиліть відкидає виховання гаслами та муштрою. Потрібен абсолютно реальний тренінг у реальному житті. Сьогодні ми повинні визнати протиріччя, неповноту і недосконалість законодавчої бази освіти. Як результат – маса проблем, пов'язаних із відсутністю демократичної системи управління, які, звичайно ж негативно відбиваються і на навчальному закладі в цілому, і на результативності освіти дітей. Тому в школах треба докладати значних зусиль з метою корекції існуючого становища.
Однак демократичне управління в своїй основі має ціннісно-нормативну систему відносин, засновану на визнанні гідності, партнерства, діалогу; передбачає співуправління, співдіяльність, співтворчість, співчуття, співрозуміння.
Із 1989 року в нашому навчальному закладі збираються загальношкільні конференції, які визначають основні напрямки розвитку гімназії. На них заслуховується звіт директора й оцінюється його робота таємним голосуванням. Учасники конференції (по одному з батьків від класу і по стільки ж учителів та старшокласників) мають право звертатися до органів місцевої влади із проханням про звільнення директора гімназії від обов’язків. Отже, існує противага: директор керує всіма учасниками навчально-виховного процесу, а діти, батьки та вчителі також мають право впливати на керівника закладу. Конференція стала своєрідним шкільним референдумом. Засідання Ради гімназії
Але конференція скликається лише раз на рік, а для розв'язання поточних питань потрібний такий орган, що приймав би шкільні нормативні документи, контролював роботу адміністрації протягом навчального року тощо. Таким керівним органом і стала Рада гімназії, яка працює вже 17 років.
Без згоди Ради гімназії директор не може запропонувати до органів управління кандидатуру заступника директора, не має права укладати договір щодо оренди приміщень. Вона виконує важливу функцію – розробляє робочий навчальний план. Ця довготривала процедура вимагає вивчення нормативних документів, побажань дітей, батьків і вчителів, узгодження отриманого матеріалу з реальними можливостями гімназії.
Так Рада гімназії опрацювала “Закон про громадянство гімназії”, “Положення про класи з поглибленим вивченням іноземних мов”, “Положення про рейтинговий облік знань” тощо. Реалізація останнього дала добрі результати, адже зараз дуже важливо реально оцінювати навчальні досягнення учнів.

Загальношкільна конференція
Конференція є вищим колегіальним органом громадського самоврядування гімназії. Делегати конференції з правом ухвального голосу обираються від педагогічних працівників гімназії педрадою, від гімназистів 6-11 класів – класними учнівськими зборами, від батьків – класними батьківськими зборами, в однаковій кількості від кожної із трьох перелічених категорій.
Норма представництва відповідає кількості класів гімназії і може бути змінена тільки рішенням ради гімназії.
Термін повноважень делегатів – 1 рік.
Конференція правомочна при наявності не менш 1/2 делегатів від кожної із трьох категорій.
Рішення приймаються більшістю голосів від загальної кількості присутніх делегатів. Конференція збирається не рідше 1 разу на рік.

Право скликати конференцію мають:
  • місцеві ради депутатів;
  • голова ради гімназії;
  • директор гімназії;
  • 1/3 делегатів конференції;
  • органи державного управління освітою.
Виняткові повноваження конференції:
  • вибори ради гімназії з попереднім установленням рівної норми представ-ництва від кожної із трьох категорій делегатів у ній. Вибори голови ради кожні 4 роки;
  • заслуховування звіту директора гімназії і голови ради про виконану роботу і її оцінювання шляхом таємного голосування;
  • прийняття рішення або положення про стимуляцію праці директора гімназії і голови ради, подання їх до нагород і їх матеріальному заохоченню (установлення надбавок, доплат і премій із фонду оплати праці гімназії);
  • звертання з пропозиціями у відповідні органи: про звільнення директора від його обов'язків; про проведення конкурсу заміщення посади директора;
  • узгодження звільнення директора гімназії за ініціативою органів управління освітою, крім випадків, передбачених законодавством;
  • визначення мови (мов) навчання або положення про мовний режим гімназії;
  • затвердження основних напрямків розвитку гімназії;
  • розгляд і прийняття рішень з найважливіших питань життя гімназії за поданням директора, ради гімназії, відповідних органів державного і громадського управління освітою;
  • приймає Статут гімназії, зміни у ньому, Закони гімназії.
Рада гімназії
У період між конференціями її функції виконує Рада гімназії в складі 15 чоловік. Рада гімназії обирається конференцію гімназії з попереднім установленням конференцією норм представництва в ній представників наступних категорій:
  • гімназистів 6-11 класів (5 представників);
  • педагогічних працівників (5 представників: 4 вчителя + 1 адміністратор);
  • батьків і педагогічної громадськості (5 представників).
Обираються: вчителі на 4 роки, діти і батьки до виходу із гімназії, але не більше 4-х років. Кожний із членів ради може бути відізваний або переобраний на новий термін. Організація роботи Ради гімназії. Прийняття рішень Радою.
Робота Ради гімназії ведеться за затвердженим нею планом. Засідання Ради гімназії правомочне при наявності не менш 2/3 її членів. Рішення, рекомендації, погодження Ради приймаються більшістю голосів від кількості присутніх її членів. Член Ради гімназії може вимагати розгляду якогось питання, якщо його підтримала 1/3 присутніх членів Ради. Рада середнього загальноосвітнього навчально-виховного закладу скликається її головою, засновником, а також членами Ради, якщо за це висловились не менш третини складу, директором навчального закладу.

Повноваження Ради гімназії
  • Рада гімназії готує на затвердження проекти: Статуту гімназії ( у випадку необхідності – зміни до нього); Законів (Положень) гімназії;
  • організовує виконання рішень конференції гімназії і відповідних органів державного і громадського управління освітою, прийнятих у межах їх повноважень;
  • затверджує план і регламент роботи Ради гімназії:
  • забезпечує соціальний захист учнів і працівників гімназії від експлуатації, психологічного і фізичного насильства;
  • приймає рішення про виконання фонду загального обов'язкового навчання;
  • організовує одержання добровільних внесків, дотацій на потреби гімназії;
  • здійснює громадський контроль за організацією харчування і медобслуго-вування в гімназії;
  • створює різні комісії з основних питань своєї діяльності, в тому числі комісії з трудових суперечок і ревізійну; визначає їх повноваження, які не суперечать Статуту гімназії, діючому законодавству, затверджує положення про заохочення і покарання учнів, батьків, затверджує положення працівників гімназії;
  • забезпечує захист гімназії, директора, педагогічних працівників гімназії в межах законодавства від втручання стороніх ліц в їх професійну та посадову діяльність;
  • звертається у відповідні органи громадсько-державного управління осві-тою з усіх питань роботи гімназії;
  • вносить пропозиції атестаційній комісії при органах управління освітою про присвоєння вчителям кваліфікаційних категорій, подання їх до нагород;
  • приймає рішення про долю батьків, працівників науки, техніки, культури тощо у навчально-виховній роботі гімназії;
  • розглядає пропозиції, скарги, зауваження членів колективу гімназії і відповідних державно-громадських органів управління освітою;
  • обирає із свого складу заступника голови і секретаря Ради гімназії.
Голова Ради гімназії
Головою Ради гімназії може бути кожний учасник навчально-виховного процесу, крім директора, який:
  • організовує роботу по виконанню рішень конференції Ради гімназії;
  • веде засідання Ради і конференції (першу конференцію відкриває директор);
  • дає доручення членам Ради гімназії;
  • представляє гімназію, органи її самоврядування в державних і громадських органах, в інших установах і організаціях;
  • підписує від імені Ради і конференції рішення і рекомендації, укладання, узгодження Ради і конференції гімназії;
  • забезпечує гласність у роботі Ради і конференції;
  • щороку звітує перед конференцією про свою роботу.

Союз образовательных сайтов Rambler's Top100